tisdag 6 november 2012

Shibori vaddå?


Bildkälla http://stickmanikern.blogspot.se/2011/03/shibori.html

Shibori står det i vår planering, vad är då detta?

Jo, man knyter in glaspärlor, snäckskal eller knappar i en slätstickad rektangel av ullgarn. Stoppa in i tvättmaskinen och ut kommer en mycket mindre bit som är ihopfiltad, fast inte där man knutit fast glaskulorna. Det kan bli hur fint som helst, kolla in de här och speciellt de här helt fantastiska bilderna!

Bildkälla: http://stickmanikern.blogspot.se/2011/03/shibori.html

Man behöver alltså garn, en stickmaskin, saker att knyta in och en tvättmaskin. Det har vi ju inte riktigt på måndagskvällarna, men skriv en kommentar här under om du är intresserad så samlas vi någon kväll eller helg och exprimenterar!

10 kommentarer:

  1. Men man måste väl inte ha stickmaskin, jag har tvätt-tovat både virkat och för-hand-slätstickat med grejer i - fast då har jag inte kallat det shibori förstås...

    SvaraRadera
  2. Blir ju väldigt snyggt (skulle jag skrivit också)!

    SvaraRadera
  3. Klart det går bra utan stickmaskin, jag har också tovat tex stickade tofflor i tvättmaskinen. Fast till enformiga saker som typ slätstickade rektanglar i tunnt ullgarn föredrar jag nog stickmaskin alla gånger. Så har man mer tid till att knyta in kulor och vänta på tvättmaskinen istället!

    Jag tänkte i alla fall testa det här nån gång innan jul, det borde kunna bli finfina julklappar tänker jag.

    SvaraRadera
  4. Jo, stickmaskin är naturligtvis att föredra ;) Jag är på och experimenterar om det finns tid till det!

    SvaraRadera
  5. Vi kan sticka hos mamma någon kväll, hon hade bara ett villkor och det var att hon skulle på se det färdiga resultatet:-)Hon hade aldrig hört talas om shibori men blev också fascinerad av resultatet. Kan höra med henne om det funkar någon dag nästa vecka.

    SvaraRadera
  6. Tisdag el onsdag nästa v kan vi sticka på maskin, någon mer än emelie och emilia som är intresserad och kan?

    SvaraRadera
  7. när skulle ni träffas? jag är intresserad av att komma!

    SvaraRadera
  8. ajdå, fortfarande gräsänka. blir det någon fler gång innan jul?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ändrade, det blir imorgon halv sju istället.

      Radera