onsdag 29 augusti 2012

Favorit (???) i repris: Frivoliteter


Måndagens tema är frivoliteter. Ordet betyder lättsinnighet på franska, lite elakt kan man väl kalla det för ålderdomligt överklasshantverk.I alla fall handlar det om att knyta knutar och lämna öglor mellan dem, så kallade picoter. Knutarna formar man till ringar eller bågar. Picoterna kan vara dekorativa eller använas till att fästa ihop ringar och bågar. Här kan man läsa mera.

Vi har några skyttlar att låna ut och vitt garn så det räcker till alla. Det ska vara tunnt bomullsgarn nr20-40. Har du en egen skyttel (se bilden ovan, den kan också ha en krok i ena änden) så ta med den! En tunn virknål kan också vara bra att ha.
 
Här är tre bra instruktionsfilmer, ett, två, tre.



Örhängen, ett lämpligt projekt att börja med?



2 kommentarer:

  1. Attans att jag bestämt för att prioritera ypgan på måndagar för det där vill jag verkligen lära mig.

    SvaraRadera
  2. Jag som så gärna vill, men jag är superförkyld så tyvärr kommer inte jag./ Kristina

    SvaraRadera